Jaké vnější faktory ovlivňují vaši organizaci?
Marketingové makroprostředí zahrnuje okolnosti, vlivy a situace, které firma svými aktivitami buď vůbec nemůže nebo může jen velmi obtížně zvládnout. Analýza vnějšího prostředí je důležitá pro poznání externího okolí, ve kterém firma působí, dále pro identifikaci změn a trendů, které se dějí v okolí firmy a mohou mít na ni vliv a ke stanovení toho, jak bude firma na vlivy těchto změn a trendů reagovat.
Pro zhodnocení vývoje vnějšího prostředí lze použít analýzu PEST.
Tato analýza vychází z prvních písmen jejího názvu a zahrnuje tyto faktory:
- Politické (politicko-právní)
- Ekonomické
- Sociální (sociokulturní)
- Technologické
V odborné literatuře se můžete setkat i s rozšířením této analýzy, a to o faktory Ekologických vlivů a Legislativní (PESTEL).
Cílem této analýzy je identifikování jen těch faktorů, které firmu bezprostředně ovlivňují.
- Politické (politicko-právní) faktory - mezi politické faktory lze zařadit např. politická stabilita, legislativa regulující podnikání, předpisy pro mezinárodní obchod, ochrana spotřebitele, daňová politika, pracovní právo, předpisy Evropské unie atd.
- Ekonomické faktory - jedná se např. o monetární politiku, HDP, ekonomický růst, státní výdaje, měnové kurzy, inflace, nezaměstnanost atd.
- Sociální (sociokulturní) faktory - do těchto faktorů patří např. rozdělení příjmů, spotřební zvyky kupujících, demografické faktory, změny životního stylu, vzdělání, chování žen a můžu atd.
- Technologické faktory - do poslední kategorie lze zařadit např. státní výdaje na výzkum, nové objevy, patenty, internet, satelitní komunikace, výrobní technologie, skladovací technologie atd.
Jaké další faktory nás mohou zajímat?
Politické faktory:
- stav a prognóza vývoje základních ekonomických ukazatelů
- inflace, nezaměstnanost
- salda veřejných rozpočtů a zahraničního obchodu
- dotační politika daných zemí
- vývoj minimální mzdy
- regulace vlády, obchodní a celní zákony
Ekonomické faktory:
- typ životní úrovně
- stabilita cen a měny
- charakteristika pracovní síly
- cykly a fáze ekonomiky
- demografická struktura a vývoj
- podpora zaměstnanosti a mzdové náklady
Sociální faktory:
- demografický vývoj
- věkový profil
- úroveň zdraví
- poskytované zdravotní služby
Technologické faktory:
- dostupnost internetu nebo mobilního připojení pro komunikaci
- náklady na výzkum a vývoj
- implementace nových technologií
- vybavenost konkurence
- možnost získání nových technologií konkurencí
Chcete se dozvědět více o různých analytických metodách, které mohou pomoci zvýšit vaši výkonnost i úspěch celé firmy? Toto vše a ještě více se můžete naučit při studiu MBA na LIGS University, kde nechybí specializace jako Strategický management, Mezinárodní marketing či E-Business. Více o programu se můžete dozvědět ZDE.
Autorka: Ing. Lencová Veronika, MBA
Lektorka a spisovatelka zabývající se výkonností firem (Lencovaveronika.cz)