Co je Lean analýza a k čemu se vám může hodit
Pokud zažijete krizi (bouřku), tak budete muset ve firmě něco změnit - a to hned.
Lean analýza vám pomůže identifikovat ta nejrizikovější místa vašeho obchodního plánu a najít způsoby, jak tato rizika snížit v rychlém cyklu experimentů a poučení.
Celou myšlenku lze shrnout do jedné věty:
Nesnažte se prodat to, co dokážete vyrobit, snažte se vyrobit to, co dokážete prodat. A to znamená v podstatě jedno - přijít na to, co lidé chtějí koupit.
V čem vám tedy lean analýza může pomoci?
- Donutí vás podívat se do očí nepříjemným pravdám.
- Pomůže vám nepromrhat čas a finance na něco, o co nikdo nestojí.
- Identifikuje, kde jsou nejrizikovější faktory vašeho podnikání.
- Naučí vás, jak měřit pokrok, klást si klíčové otázky a rychle na ně dostávat klíčové odpovědi.
- Pomocí této analýzy si vypilujete svůj obchodní model a zjistíte fáze svého růstu.
Lean analýza vám poskytne přehled o všech fázích vývoje vaší firmy – od ověření, zda je problém skutečný, přes identifikaci zákazníka, až rozhodnutí, jaký produkt vytvořit pro hledání dobré pozice pro případnou akvizici.
Jaké klíčové otázky je potřeba si zodpovědět a to v každé firmě bez výjimky:
- Jak sledovat své skóre?
- V jaké fázi se nacházíte?
- Jak si změříte, jestli jste dostatečně dobří?
- Co dělat když nemáte základní hodnoty?
- Co budete dělat dál?
Lean analýza je rozdělena do několika částí:
- Proč potřebujete k úspěchu data? Zabývejte se některými základními pojmy analýzy, jako jsou kvalitativní a kvantitativní data, korelace, kohorty, segmentace a prediktivní ukazatele. Zamyslete se nad nebezpečím přílišného soustředění na data.
- Která metrika je pro vás ta správná právě teď? Zamyslete se nad významem zaměření, specifického obchodního modelu a jednotlivých fází, jimiž prochází každý startup i každá firma při hledání toho správného produktu a optimálního cílového trhu. Tyto informace vám pomohou zjistit, které metriky jsou pro vás podstatné.
- Zamyslete se, jaké jsou normální hodnoty. Pokud nebudete mít nastavenou laťku, nebudete vědět, jestli na frak dáváte, nebo dostáváte. Vyjděte z dat od startupů, analytiků a prodejců, abyste se pokusili nastínit, co je normální. Vaše výsledky mohou být odlišné – ale přinejmenším budete vědět, jak zhruba výsledky vypadají.
- V neposlední řadě se zaměřte na to, v čem se liší metody lean startupu pro startupy zaměřené na firemní klientelu a pro podnikatele, kteří se pokoušejí o změny zevnitř.
- A poslední krok? Jak změnit svou firemní kulturu tak, aby celý váš tým dělal chytřejší, rychlejší a užitečnější rozhodnutí.
Tak toto je lean analýza v kostce a pokud vás tato analýza zajímá a chcete se ji naučit aplikovat do praxe, tak je to možné při studiu programu Interactive Online MBA.
Autorka: Ing. Lencová Veronika, MBA
Lektorka a spisovatelka zabývající se výkonností firem (Lencovaveronika.cz)