6. orlí princip: Trny
Zažili jste někdy situaci, kdy jste se příliš spolehli na “měkké peří” a najednou se tam po nějaké době objevily trny? Situaci, kdy jste (v dobré víře) ustrnuli na jednom místě?
Zjistěte, jak se můžete připravit na situace s vědomím toho, že nic není jen černobílé a že se všude po nějaké době objeví trny, které není třeba vnímat jako katastrofu, ale spíše jako pobídku k neustrnutí na jednom místě (v postojích, životě, myšlení, dovednostech apod.).
- Počítáte dopředu s tím, že přijde nějaká změna? V organizaci si přece nemůžete být nikdy ničím jisti. Nebo je to v praxi jinak?
- Nic netrvá věčně, všechno je po určité době ukončeno.
- Jste na to připraveni?
- Dovolte si opustit staré, jen tak může přijít něco nového.
Co je Řízení změn (Change Management)?
Řízení změn je oblast, která se zaměřuje na změny, na jejich zavádění a prosazování do života organizace. John P. Kotter říká doslova: „Mnohem lepších výsledků dosáhneme, nebudeme-li změny řídit, ale vést.“
Život a fungování každé organizace je ovlivněn nejrůznějšími podněty, které přicházejí z okolního prostředí (od zákazníků, dalších organizací, dodavatelů, vlastníků, stakeholderů atd.), ale také z vnitřního prostředí firmy (od zaměstnanců, z informačního systému organizace, od monitorovacích systémů nebo od manažerů). Zejména vnější změny jsou v 21. století stále rychlejší, než kdy předtím - například životní cyklus informačních technologií se výrazně zrychlil, novinky jsou na trhu k dispozici téměř neustále. Průměrná obměna zařízení je mnohdy jen 2 - 3 roky.
Změny jsou základní charakteristikou života organizací, které se musí umět vypořádat zejména s rychlými změnami okolního prostředí. Z tohoto všeho vyplývá vyšší důraz na řízení v proměnlivém prostředí a management se tím stává z velké části řízením změn.
Každá firma se v průběhu svého “života” musí vypořádat se strategickou změnou. Co to je?
Jsou to takové změny, které vyvolávají další změny v souvisejících procesech a zdrojích organizace; jsou součástí strategického řízení a mají delší životní cyklus. Typickým příkladem takových změn je budování strategie firmy formou strategického řízení. To zajišťuje, že se věci nedějí náhodně, ale podle předem naplánovaných, dlouhodobých záměrů - a takové strategické řízení změn v organizaci zajišťuje, že je strategických cílů dosaženo.
Jedná se tedy o řízení změn, které zasáhne celou organizaci, a to zaváděním těchto změn (implementace). Pokud vás zajímá proces uplatňování změn, podívejte se na model osmi kroků změn, který vypracoval John P. Kotter. Implementace změn v jeho podání zahrnuje postupné provedení následujících osmi kroků:
Krok 1: Vyvolání vědomí naléhavosti
- prozkoumání trhu a konkurenčního prostředí
- identifikace kritických míst, potenciálních krizí nebo zásadních příležitostí a diskuse o nich
Krok 2: Sestavení koalice schopné prosadit a realizovat změny
- vytvoření skupiny dostatečně silné řídit změny
- přimět skupinu pracovat společně jako tým
Krok 3: Vytvoření vize a strategie
- vytvoření vize, která pomůže řídit proces změny
- vyvinutí strategií na dosažení této vize
Krok 4: Komunikace transformační vize
- využití všech dostupných prostředků k nepřetržité komunikaci o nové vizi a strategiích
- vůdčí koalice jako vzor jednání očekávaného od zaměstnanců
Krok 5: Delegování v širokém měřítku
- odstraňování překážek
- změna systémů nebo struktur bránících transformaci
- podpora riskantních rozhodnutí a netradičních myšlenek, aktivit a postupů
Krok 6: Vytváření krátkodobých vítězství
- plánování viditelných zlepšení výkonu neboli „vítězství“
- dosahování těchto vítězství
- viditelné oceňování a odměňování lidí, kteří se podíleli na dosažení těchto vítězství
Krok 7: Využití výsledků a podpora dalších změn
- využití růstu důvěry ke změně všech systémů, struktur a postupů, které nejsou ve vzájemném souladu a neodpovídají transformační vizi
- najímání, povyšování a vzdělávání lidi, kteří mají schopnosti realizovat transformační vizi
- Oživování procesů stále novými transformačními projekty, náměty a prvky
Krok 8: Zakotvení nových přístupů do firemní kultury
- dosahování lepších výsledků prostřednictvím chování orientovaného na zákazníky a zvyšování produktivity, lepšího vedení a efektivního řízení
- poukazování na souvislosti mezi novými vzory chování a podnikovými úspěchy
- rozvíjení prostředků zajišťujících vzdělávání manažerů a výběr vhodných nástupců
Chcete se dozvědět více o různých strategiích využívaných při krizích a změnách? Toto vše a ještě více se můžete naučit při studiu MBA na LIGS University, kde nechybí specializace jako Strategický management, Mezinárodní marketing či E-Business. Více o programu se můžete dozvědět ZDE.
Autorka: Ing. Lencová Veronika, MBA
Lektorka a spisovatelka zabývající se výkonností firem (Lencovaveronika.cz)